Monday, June 21, 2010

saya dah besar.kot? ;p


bila last korang buat keputusan ikut kepala sendiri?
.

u know what, saya bersyukur sangat-sangat saya di lahirkan dalam keluarga yang terbuka.kami diberikan pilihan untuk membuat keputusan sendiri. dan boleh bersuara kalau ada apa-apa yang tidak disenangi.selama 26 tahun saya hidup (dan insyaallah ke tahun-tahun seterusnya) belum pernah lagi hidup saya di tentukan oleh orang lain.ayah emak dan keluarga berperanan sebagai kaunter pendapat.selanjutnya saya yang tentukan.dari zaman lepas SPM, segala keputusan untuk diri sendiri, emak dan ayah jadi pemerhati.

satu yang saya ingat sampai bila-bila ; 'kalau nak berjaya, belajar.kalau tak nak berjaya, terpulang' - ayah

ini salah satu kenapa saya pilih untuk berjaya.sebab saya tahu kalau saya malas dan bodoh secara kasarnya, famili takkan bantu.dan takkan boleh bantu.anything i do by my own.

ok paling mudah sekali.masuk korang isi borang UPU.mesti ada emak ayah yang pun turut sibuk-sibuk pegang kan pen dan tandakan kertas mengisi kod pengajian anak-anak.kan? hehe.saya ingt lagi masa saya mengisi borang pengajian.saya tak benarkan sesiapa pun mempengaruhi saya untuk memilih kos apa yang patut saya ambil.saya pilih apa yang saya suka.apa yang saya minat.apa yang saya tahu dan yakin saya boleh belajar sampai habis semester.thats why saya pilih film studies! :) sebab saya tau saya boleh buat.
lepas saya dah pilih baru saya bgtau pada parents mengapa dan kenapa.semudah itu! :p
so ini ceritanya pasal my cousin.dia tengah pening-pening dan sangat sedih.dia baru resign dari goverment dan akan menyambung pengajian ke peringkat master yang mana saya rasa adalah sangat brilliant.dipendekkan cerita, dari mula kerja dia dah tak boleh nak sesuaikan diri.jawatan tinggi but dia kena buat semua benda.hari-hari pulang dari kerja menangis.stress yada yada yada! so akhirnya dia buat keputusan untuk berhenti kerja dan sambung belajar.keputusan ini buatkan parents dia sedih dan marah.

hurm..macam mana? ok betul la kot. bukan senang nak dapat kerja sekarang ni.so kenapa pandai-pandai letak jawatan kan? tapi pada pendapat saya la. dia layak tentukan apa yang dia nak dalam hidup.biar dia tentukan hidup dia.kalau kita nak paksa-paksa dia kerja kat tmpt yang dia tak suka pun bukan kita yang rasa sakitnya kan? dan keputusan menyambung pelajaran bukan sesuatu yang merugikan.serious! :)
sampai bila parents nak tentukan apa hala tuju kita? kalau macam tu sampai bila-bila la kita tak merdeka.ok saya boleh la cakap sebab saya belum jadi emak ayah etc.tapi insyaallah, saya akan pastikan bila saya ada anak suatu hari nanti segala keputusan terletak di tangan dia.kalau nak berjaya, pilih jalan putih.kalau kau pilih jalan hitam, kau tanggung sendiri.saya sebagai tempat meminta pendapat dan melarang jika yang dipilih itu salah.

tapi jangan risau kalau keputusan yang kita buat tu salah.semua orang melakukan kesilapan.maka dari kesilapan itu kita belajar lagi untuk jadi yang lebih baik! kalau takut jatuh, baik jangan hidup. :)

setuju?

No comments: