Tuesday, July 7, 2009

taxi man.taxi man.

7 july 2009
8:40 am

pagi ni saya keluar rumah untuk ke office sorang2 witout pikor sebab jadual kedai fotografik kat bawah manggis tu dah di tukar ke jam 11 pagi setiap hari dan akan bercuti pada setiap hari ahad.
so pagi ni saya bangun tidur seawal jam 7:30 am (tak de la awal sangat... ;p) bersiap dan keluar dari pintu rumah pada jam 8:30 am.seperti pagi2 biasa yang saya lalui,
untuk menunggu teksi di kawasan rumah saya memang la memakan masa yang lama kerana :
1). teksi jarang lalui kawasan apartment saya
2). kebanyakkan yang tinggal kat apartment tu memang dah ada kereta sendiri...uwaaaa!!!

saya pun berjalan ke tempat biasa untuk menunggu teksi.ia nya memakan masa lebih kurang 5 minit kalau jalan laju, 8 minit kalau separa laju dan 10 minit untuk kelajuan biasa.
aduh..memang la penat.tapi saya kuat kan semangat kerana hanya itu lah satu2 nya senaman yang mampu saya lakukan kerana kesibukkan berkerja.hihi.masa tengah2 jalan2 tu, saya terperasan al ada sebuah teksi di seberang jalan.lalu saya tahan la teksi tuh.

saya : taman melawati ye.
teksi : mana dik?
saya : taman melawati.depan tu abang u-turn ikut giant okeh.
teksi : ooo..keja ke belajar?
saya : keja.
teksi : kerja apa?
saya : ala..keje biasa2 je. (nada mendatar..konon2 buat2 tak de mood nak bercakap)
teksi : duduk mana?
* peh!!! banyak pulak cekadak ko ye*
saya : apartment kat sana tuh.. ( buat muka meluat nak jawab)
teksi : menyewa dengan kawan2 ke?
saya : tak..tinggal dengan famili.
teksi : oh tinggal dengan famili? dah kawin?
*amboi2! dah lebih ni*
saya : (otak saya cepat je nak membohong..nak jawab apa nih? ;( dah kawin ke blum? kang kalau jawab dah kawin..buat nya dia pikir "wah! dah ada pengalaman." kalau kalau jawab
belum..dia makin tanya soalan pelik2...haihs!!!! ) lalu saya menjawab je : BELUM.
teksi : oh belum kawin... (sengih2...pandang saya.toleh kepala dan kemudian pandang melalui cermin...geli je)
*jahanam tak?*
teksi : ayah kerja apa?
saya : polis (bohong lagi bagi dia takut! hihi) kat putrajaya.
teksi : oh polis...kat mana?
saya : putrajaya.
teksi : adik beradik berapa orang?
saya : 4 orang.
teksi : ada kakak?
saya : saya ada abang...abang..dan abang. (hahahahahah!!! padan muka ko!!! kena tipu lagi bagi dia makin takut)
teksi ; jadi adik seorang je perempuan ye...(nada rendah sket...tahap miang turun sket)
saya : (diam)

dalam kepala otak saya ni, dah pikir dah skill2 membunuh.kalau dia buat taik je...saya dah sedia kan penumbuk.hahaha.lepas tu dia tukar topik cakap pasal jerebu la...apa lah..saya buat dunno je.
sampai je kat belakang office saya bayar duit.dia tengok muka saya, sengih2 macam setan.saya buat dunno lagi..."eh bang! ada baki tuh..."
dia mengelupur la cari baki duit.peh! sedap je ko erk...nak rembat duit aku lah tuh!!! taikkkkkk!
dapat je balance saya terus chow..tapi sebelum chow saya tau budi bahasa amalan kita saya ucap lah jugak "TERIMA KASIH".hihi.
so pagi ni memang bersejarah sikit.selama2 saya naik teksi belum pernah lagi kena macam ni...ni lagi dua tiga hari nak dapat kereta ni terkena pulak..
adakah ini pengakhiran sejarah naik teksi bagi saya? hahahaha~
ala..bukan semua macam tu.kot2 dia ngantuk so ajak la berborak..tapi kenapa nak sengih2 macam setan!!!! hahahaha.dah la bang..berhati2 di jalan raya okeh!

p.s ; baru saya perasan yag saya ada talent berlakon dan menipu.so agak2 kalau saya masuk anak wayang lepas tak? hihi :)


2 comments:

.(ns) said...

naik teksi kan. mcm jalan kaki atau naik bas. adalah satu terapi buat saya.
sebab kita dapat buat pemerhatian, kalu ramah, kita dapat ilmu & nasihat daripada mereka. and trust me, taxi drivers are among wisest & philosophic people i've encountered.
;)

p/s= ker, nape blakon dgn taxi driver? nak masuk anak wayang ek?

kerR {abdullah} said...

hihi...mungkin kali ni wa tak berapa bernasib baik! hahahha~ tapi tak pe..semua tu pengalaman! :)

P/s: agak2 kalau musim ke dua anak wayang dia nak terima pompuan tak? ;p