Wednesday, March 17, 2010

ayah : episod 2

5 mac 2010 / 9:49 am
(sms)
nani abdullah : abang naza & kak jun dh kat sini.dia kata doktor tanya keputusan.along dh tak boleh masuk.pak guard tak bg masuk kecuali yang ada pass saje.ibal ada masalah dengan ayah.mintak tolong, along x boleh nak bantu dia.

5 mac 2010 / 10:46 am
(sms)
k.fishie (boss) : dearest zura, be strong for your mother dan family.remember this, Allah tidak akan memberi cobaan yang diluar kemampuan hambanya.maksudnya, u and your family boleh lalui dugaan ini. i pray for your dad recovery, insyaallah.

aku kira berpuluh2 sms kata-kata semangat aku terima.dan setiap kali aku baca sms-sms air mata mesti bergenang.tapi itu yang aku perlukan.semangat.aku lihat emak tak pernah mengeluh.sentiasa di sisi ayah.ayah cuma ditinggal ketika hendak ke bilik air ataupun bersolat sahaja.makan pun tidak.aku kira, perut emak dah tak merasa lapar.

aku dan adik beradik membuat rotation menjaga ayah.tidak ditinggalkan sekejap pun.mesti kena ada dengan ayah.
ayah semakin lemah.dibadan penuh dengan wayar-wayar.di ibu jari pula diketip dengan alat mengimbas oksigen dalam darah.rasa nya itu la alat nya.kadang-kadang ayah cuba2 menarik keluar alat pengepit tu, tapi aku sentiasa berbisik dengan dia, "ayah, ini tak boleh bukak yah..ni doktor suruh pakai.ayah lenguh ke?"...ayah cuma mengangguk.aku cabut sebentar dan urut2 ibu jari ayah.tapi cabutan itu tak boleh lama kerana mesin tersebut memang direka untuk mengesan, jadi ianya akan mengeluarkan bunyi jika terlepas dari ibu jari.kesian ayah.

setiap masa yang aku dan faza bersama ayah, sambil mengelap peluh aku sentiasa berbisik pada ayah ;

kerr : ayah ni ayien ni...ayien tanya ayah jawab ye.ayah..siapa Tuhan kita?
ayah : Allah.
kerr : siapa nabi kita ayah?
ayah : Muhammad.

alhamdulillah..aku tak putus mengingatkan ayah.dan insyaallah ayah takkan lupa.aku turut mengajar ayah mengucap.sentiasa.semoga ayah bawa kata-kata Allah hingga ke akhir nyawa.Allah huakbar..

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------***

6 mac 2010
satu ketika...

aku dan adik-adik ada di luar wad.sementara along dan emak menjaga ayah.aku tak lepas membaca ayat-ayat penenang hati.memang kebelakangan ini hati aku sentiasa tidak tenang.
duduk semeja dengan angah mengenang kembali zaman kami kanak-kanak.ayah memang garang.ayah seorang guru.kami diasuh dengan pukulan.bukan pukul-pukul biasa.tali pinggang, getah paip, kayu cota...korang sebut la apa lagi.semua pernah.prinsip ayah, sorang buat salah semua kena pukul. kami adik beradik tak dibenarkan bermain di rumah jiran.ayah takut ada barang-barang yang hilang, kelak kami adik beradik disalahkan.betul juga.. :)

kalau nak diceritakan tentang kehidupan masa kecil memang haru.bila ayah serious, ayah memang garang.tapi bila masa bergurau, ayah la orang paling sporting.sifat garang ayah membuatkan kami adik beradik hormat dan takut.tapi kadang2 tu terlepas laku juga.namum, aku bersyukur, kalau aku tak dipukul dulu mungkin aku tak jadi manusia.mungkin aku tak belajar setinggi sekarang.pada aku ayah berjaya mendidik aku adik beradik.alhamdulillah.

ayah...tetap tidak mahu menjamah apa makanan.aku cuma suapkan air yassin dan kadang-kadang memujuk ayah untuk disuapkan susu.tapi hanya 2-3 sudu.itu pun dah cukup baik untuk aku.aku dah dapat rasa, ayah dah tau dia takkan lama.

petang..

along sms dari hospital.ayah membuang air besar di atas katil.pesan agar datang membawa kain pelikat dan belikan pampers buat ayah.ayah memang tiada daya.

emak : najis ayah warna hitam?
along : a'ah.
emak : ....orang kata kalau najis dah warna hitam, umur tak panjang.

(diam)

aku tarik nafas.aku sedia Tuhan.aku sedia atas apa-apa yang Engkau tentukan.subbahanallah...

malam..
along bercerita pada aku.ayah tiba-tiba bercakap jelas dan terang.mahukan buah sejuk (dirumah kebiasaan nya memang disediakan buah tembikai yang siap dipotong2 dan disimpan didalam peti ais.untuk ayah).

along : ayah, sekarang kita dihospital.takde buah sejuk.
ayah : dalam peti ais.
along : (nada bergurau)...ayah dekat hospital ni buah sejuk tak de, darah memang dia simpan dalam peti sejuk.
ayah : (no respon)

aku tahu niat along cuma bergurau.untuk sedapkan hati sendiri.ayah juga tiba-tiba mahu menjamah roti yang sedang along makan.along picitkan haluskan roti untuk ayah telan.ayah mahukan air teh.along suapkan air teh kotak untuk ayah.alhamdulillah, ayah dapat jamah.

(ini tanda-tanda pasti bagi mereka yang akan meninggal dunia.tiba-tiba akan berselera makan.mahu menjamah itu dan ini)

----------------------------------------------------------------------------------------------***

7 mac 2010

tiba-tiba, along keluar cemas.kami semua diarah masuk ke kamar ayah.pertama kali dalam hidup aku melihat orang nazak.tercungap2 seakan tiada udara mahu disedut.subbahanallah... :( ayah terbaring mencungap.tersekat.doktor dan nurse berlari sibuk mengurus.aku dan adik-adi menarik emak keluar jauh sedikit dari ayah.masing-masing dah bergenang.kami tak berhenti berzikir.

seorang doktor.ayuni namanya.ex-school mate aku.menerangkan yang ayah terpaksa menggunakan mesin hayat.dia meminta keputusan antara membuat cpr ataupun tidak.cpr pada kefahaman aku adalah hentakkan pada dada (jantung) untuk membolehkan mangsa bernafas.namun begitu dari kata-kata yang diterangkan, aku faham dia turut tidak bersetuju jika kami memilih melakukan cpr kerana ini berisiko kepada tulang dada ayah.boleh patah kerana struktur tulang tidak lagi kuat.along bertanya chances ayah kepada doktor, emak dah tersandar di dinding.memang segala keputusan atas kami adik beradik.doktor sendiri tak boleh bg apa result pada aku dan lain-lain.along dah mula marah.aku tenangkan dia dan berbincang kembali dengan emak.kami akhirnya memilih untuk tidak menyeksa ayah.kalau betul Tuhan mahu kembali 'barang' yang telah dipinjamkan, kenapa kita taknak pulangkan? :')

ayah kini bergantung kepada mesin hayat.

aku bersedia Tuhan... :')